Percutian Borneo: Kota Kinabalu

Assalamuailaikum

Entry kali ni adalah entry flashback..
Why kena flashback..sebabnya story percutian ni dah berlalu hampir 7 tahun ke belakang..hu hu..Tapi baru sekarang teringin nak post..

percutian SABAH ni atas persetujuan kami dua keluarga

family aku dan maksu..Alhamdullilah..hasil menyimpan sikit2 tuh
dapat lah juga nerasa cuti-cuti naik kapal terobang..ha ha

Darul Mubarak Travel..
pilihan kitaorang sebagai travel agent
banyak tempat dah servey..tapi hat ni yang nampak berbaloi sedikit
asalnya nak pergi secara backpakers..tapi memandangkan kami ni 0 travelling..so betterlah mengunakan khidmat yang pakar

Pakej untuk sekepala time tu kalau x silap aku dalam RM 1350 ++.
pakej termasuk penginapan selama 3 hari 2 malam (include breakfast)
makan 2 kali sehari (tengah hari dan malam) x 2 hari, pemandu pelancong dan tempat lawatan..opssss.. tiket penerbangan dua hala (include)..ohsemmmm kan..hi hii

Kami bertolak dari rumah pada malam jumaat.

kalau follow jadual asal..kami sepatutnya bertolak dari rumah dalam pukul 12.00 tengah malam..sebab flight kami pukul 7.00 pagi..tapi entah macam mana pemandu van pelancong tu call beritahu jadual terpaksa di pinda atas sebab-sebab tertentu.  and mujurlah disebabkan kami excited sangat nak naik kapal terobang..awal-awal lagi kami dah siap..ha haaa..

soooo,,,

Gambar-gambar di atas cukup membuktikan bahawa kami memang tengah di landa masalah keboringan tahap maksima..huhu..kami dah tiba di LCCT pada jam 2.30 pagi..dalam keadaan mata masih mamai2 dan mengantuk..hak hak..apa pun sempat juga kami solat subuh berjemaah..

Alhamdullilah..urusan check in meng check in selesai dengan lancarnya..tiba masanya kita mendaki tangga kapal terobang plak..di LCCT kita kena berjalan kaki jauh sikit ke tempat parking.  dah namanya pon tambang murah kan..hi hi

Pertama kali menaiki kapal terbang terasa teruja sangat2.  Syukur Alhamdullilah atas rezeki yang telah Allah kurniakan kepada kami sekeluarga.  Akceli ini memang pengalaman pertama kami semua berada di atas awan melainkan maksu aku.  he heee..Jabatan tempat dia bekerja memang selalu hantar dia outstation luar dari Malaysia. so tahap teruja tu berbeza la kan..

Kami diberitahu bahawa masa perjalanan ke Kota Kinabalu adalah dalam 2 jam lebih.  so ada masa untuk kami merehat kan diri sebelum tiba di sana.  Berpeluang juga kami menikmati makanan semasa flight.  Tapi untuk penerbangan Air Asia, makan no include pakage..kami kena tanggung sendiri..and seinggat aku harga maggie cup yang ayah aku makan tu dalam RM8.00 ++ dan aku punya nasi tu dalam 14.00 ++ erppp..he heee

Kota Kinabalu SABAH

Alhamdullilah kami tiba di Lapangan Terbang Kota Kinabalu pada jam 9.30 pagi.

Berfoto kenangan di Tugu Peringatan Double Six
Dekat tugu peringatan ni, ada food court, sambil2 melawat kawasan boleh la engkorang singgah makan, minum, kudap2..ha ha..Di sini kami diperkenalkan dengan pemandu pelancong yang kecik molek je orang nya..namanya wati..soo, dari lapangan terbang tadi, dia terus je bawa kami ke sini..dan seperti biasa aku lah orang pertama yang akan santap dulu..

inilah dia bentuk tugunya..
Menurut cerita kak wati..
tugu ni dibina bagi mengingati tragedi kemalangan pesawat yang meragut nyawa Ketua Menteri Pertama Sabah bersama dengan 6 menteri yang lain..dan katanya juga pesawat itu jatuh betul2 di tempat tugu ini di bina sekarang..

saja je update menu ni..haha
Yeayyy..makanan kegemaran

Selesai mengisi perut, kami dibawa terus ke Hotel penginapan. Katanya untuk hantar beg-beg kami je.kemudian ada aktiviti lain lepas tu.  ikut kan kami punya tentatif yang dah diberi, hari pertama tu kami akan di bawa melawat di sekitar pekan Kota Kinabalu.

Sempat lagi bergambo di loby hotel..ahah

MENARA YAYASAN SABAH

P.O. Box 11623
88817 Kota Kinabalu
Sabah, MALAYSIA

Kalau uols nak tahu, yayasan sabah ni terletak di tepi laut.iols kan memang suka la suasana kerja berlatar belakang kan suasana laut..tapi kan itu hanya impian dan bukan kenyataan..maybe kut2 aku dapat tuko kerja sini plak nnti..opssss..ha ha

Tak terbaca aku senarai pejabat dekat sini..hehe

Dari Menara Yayasan Sabah..

Kami di bawa pula ke Puncak Menara Pemerhati Bukit Bendera Kota Kinabalu

Habisss...korang ingat Pulau pinang je ke ado bukit bendera..haksssshalss..

takdela tinggi mana pon..dari sini boleh la nampak keseluruhan view Kota Kinabalu..

singgah kojap je pon..sebab panas sangat..hu hu

Menara Pemerhati ni di buka dari jam 8.00 am hingga 12.00 am..tkde bayaran masuk..muahaha

Jam 4.00 petang kami pon di bawa check in
Lupa pulak aku nak maklum kan nama hotel kami ni ye

Star Oriental Sabah, Lokasi nya betul2 di tengah2 pekan kota kinabalu..Fasilities : Spa, Kolam renang, Gim, bilik Mandi wap.........dah tak tahu apa lagik..ha ha..yang aku sebut ni smua yang aku try..smua free of charge...hu hu

Aktiviti malam hari.....
Kami akan di bawa makan malam..(woww best) di Kampung Nelayan Flooting Seafood
Excited kekonon makan di tepi laut..
tapi.........................

Di tengah-tengah lombong je..

haksss..hakssss...tipah tertipu..
pe pun t.kasih la pada k. wati bawa kami makan malam
walaupun menang dah include sekali dalam pakej kan..

Cumaaa.....

yang tak berapa nak bestnya..
makanan yang disajikan adalah secara Steamboat
Almaklumlah, kami ni orang kampung..biasa nya kalau makan malam
mestila nak makan nasi..tak kisahla nasi putih ke, nasi gorang ke...
asalkan nasi..hu hu
so nak tahu apa jadi.....................

Terpaksalah kami faraik kan sebahagian makanan tersebut pada jiran meja sebelah..hu hu

huntong ko jahhh..
nak buat macam mana..kalau tak, membazir..lagi dosa kan..
=)

My Family..oopssss..tapi yang tudung ungu dengan dua orang di sebelahnya tu bukan family aku..diorang ni kebetulan amik pakej yang sama tarikh macam kitaorang..dan sebab kan tu jugaklah kami dapat harga yang rendah lagi..coz dah di campurkan dengan diorang tiga beranak..actually aku cakap ni korang paham idak..haha..

sambil makan..sambil tengok persembahan kebudayaan..ohsemmmm

time for interpremeee..ha ha

Soooo..habis dah part hari pertama...
actually lepas je habis makan dekat Flooting Seafood ni...
di hotel kami smbung lak order makanan lain..ha ha
....Room Service.......

Nantikan entry sabah part 2 (hari kedua kami yang lebih mencabar dan lebih explore..)